W amerykańskim Forbsie znaleźliśmy ciekawy artykuł na temat szans Indian Motorcycle na amerykańskim rynku w starciu z Harley Davidsonem. Poniżej krótkie streszczenie artykułu.

 

Wskrzeszona marka Indian Motorcycles rzuca wyzwanie Harley Davidsonowi.

Około dwóch trzecich Harley Davidsonów jest sprzedawanych w Stanach Zjednoczonych. USA stanowi główny rynek zbytu tego motocyklowego lidera, który boryka się coraz mniejszą liczbą klientów, do których należą głównie kierowcy w wieku średnim. Stanu rzeczy dopatrywać się można w konkurencji ze strony marki Indian Motorcycles. W celu utrzymania pozycji lidera sprzedaży motocykli o pojemności ponad 600 cm3 Harley Davidson skupił się na unowocześnieniu oferowanego asortymentu oraz intensywnych zabiegach marketingowych.

Legendarny producent motocyklów w sierpniu zeszłego roku zainicjował Projekt Rushmore. Było to największe wdrożenie produktów od przeszło dwóch dekad. W tym samym miesiącu Polaris Industries znany m.in. z produkcji skuterów śnieżnych i pojazdów terenowych, wskrzesił markę Indian Motorcycles poprzez wypuszczenie na rynek trzech modeli.

Elementy wspólne odbydwu producentów to amerykańska marka i identyfikujący się z nią klienci.

Wraz z pojawieniem się trzech jednośladów Polarisa: Chief Vintage, Chief Classic i Chieftain, sprzedaż oddziału motocyklów zwiększyła się o ponad 94% osiągając wartość 70 milionów dolarów w ostatniej kwarcie 2013 roku. Polaris posiada również markę Victory (www.VictoryPoland.com), która konkuruje z Harleyem cenowo. Dla przykładu model 2014 Harley Softail Slim jest około 17% droższy od 2014 Victory High-Ball. Z drugiej strony motocykle marki Indian, które uprzednio kosztowały nawet $37.000 są teraz dostępne w cenie $18,000-$23,000, porównywalnie z motocyklami typu cruiser Harley-Davidsona.

2014 Harley Softail Slim2014 Victory High Ball

W oparciu o nową linię produktów firm Harley-Davidson i Polaris, będący w stagnacji rynek motocyklów kategorii ciężkiej dostał impetu. Harley-Davidson pomimo wzrostu sprzedaży detalicznej o 4,4% w Stanach Zjednoczonych, oddał część swojego rynku Polarisowi. Udziały lidera spadły z 55,26% we wrześniu do 54,9% pod koniec roku.

2014 może być niezwykle udany dla Indian Motorcycles.

 

Według analityka Investment Research, Robin M. Farley’a, niektórzy dilerzy firmy Polaris utrzymują, że nawet 80% motocykli marki Indian zostało sprzedanych właścicielom Harleyów. Co więcej analityk szacuje, że do końca 2014 sprzeda się około 15.000 sztuk o wartości 300 milionów dolarów. W minionym roku Polaris zwiększył liczbę dilerów motocykli marki Indian z 23 do 130 salonów. O ile w Polsce Harley Davidsony kojarzą wszyscy, o tyle marka Indian Motorcycles znana jest głównie w wąskim kręgu miłośników ciężkich motocykli. Pytanie czy nowsze i tańsze modele Harley’a będą sprzedawać się lepiej od najtańszego Indian Scouta o wartości koło 50 tys. złotych, czy może głównym wyznacznikiem popytu będzie powiew świeżości, alternatywa dla dominującej od wielu lat marki Harley-Davidson i styl, którego nie trzeba forsować w ramach lokowania produktu w przeboju lata „Captain America: Winter Soldier”.  Nie często zdarza się żeby amerykański superbohater jeździł podstawowym modelem samochodu czy motocykla, a w filmie mamy do czynienia właśnie z jednym z tańszych Harleyów: wersją Street 750 kosztującą $7.500. Tytułowy Zimowy Żołnierz będący w filmie przeciwnikiem Kapitana Ameryki, w świecie komiksów Marvela prowadził motocykl marki Indian. Co więcej z czasem zastępował Steve’a Rogers’a na straży pokoju nosząc jego charakterystyczną tarczę oraz uniform. Może wraz z kolejną adaptacją komiksu doczekamy się również nowego motocykla.

Na dzień dzisiejszy motocykle Victory zapewniają firmie Polaris przychód w wysokości 200 milionów dolarów. Nawet jeśli nie dojdzie do znacznego wzrostu popytu, wpływ może osiągnąć pułap pół miliarda dolarów z 220 milionów w roku 2013. Motocykle ciężkie stanowią ponad 60% udziału na rynku sprzedaży motocyklów w Stanach Zjednoczonych. Wraz ze zmniejszeniem się liczby właścicieli cięższych jednośladów i wzrostem liczby kierowców lżejszych maszyn, można oczekiwać znikomego wzrostu w kolejnych latach. Przyjmuje się, że wzrost sprzedaży Polarisa odbywa się kosztem Harley-Davidsona, który ma zamiar zwiększyć obrót z 7% – 9% w porównaniu z rokiem 2013.

Harley pokłada nadzieję w obniżeniu cen i dotarciu do większej liczby klientów.

 

Pocieszeniem dla Harley-Davidsona może być wypuszczenie na rynek tańszej linii motocyklów Street 750 i Street 500, zbudowanych na platformie „Revolution X”. Zostaną one udostępnione do sprzedaży w drugiej połowie roku. Dla Indian Motorcycles wejście na rynek europejski w tym również do Polski będzie oznaczało konkurowanie z nową linią marketingową Harleya, który celuje w obniżenie cen i rozszerzenie potencjalnych klientów o nabywców w wieku 18-34 lat oraz kobiety. Polski importer motocykli Indian ma przed sobą trudne zadanie, żeby przyciągnąć klientów mimo niedużej rozpoznawalności marki. Harley liczy na to, że pomimo zagrożenia ze strony Polarisa, utrzyma pozycję lidera w Stanach. Jak będzie w Europie i w Polsce, zobaczymy, a na pewno konsumenci będą mieli w czym wybierać.

źródło: forbes.com/sites/greatspeculations/2014/02/11/resurgent-indian-motorcycles-could-hurt-domestic-sales-of-harley-davidson/